Muzaffer Uzunyılmaz : “Söylediğin lafın ne olduğunu düşünerek söylersen doğru oyunculuğu yaparsın”
Ünlü Oyuncu Koçu Muzaffer Uzunyılmaz, İyi Bir Oyuncunun Sahip Olması Gereken Özellikleri Klass’a Anlattı Tiyatro oyuncusu olarak başladığı sahne kariyerini sinema oyunculuğu ile sürdüren, birçok önemli projede ‘ana cast’ olarak yer alıp ödüller kazanan ünlü oyuncu koçu Muzaffer Uzunyılmaz, bugün hayali gerçek bir aktör ve aktris olmak isteyen genç yeteneklere oyunculuk eğitimi veriyor. Eğitim sürecinin öğrencinin anatomisine ve algısına göre ilerlediğini, diksiyon ve nefes becerisinin ise oyunculuğun olmazsa olmazı olduğunu söyleyen Muzaffer Uzunyılmaz “Benden 20 ders alan kişi ‘ana cast’ oynar” diyerek bu alandaki iddiasını ortaya koyuyor. Gerçek oyunculuğu eğitim verirken keşfettim diyen Muzaffer Uzunyılmaz ile sahne yolculuğunun nasıl başladığını, bu meslekte eğitim almanın önemini, sektörün içinde bulunduğu durumu ve bugünlere nasıl geldiğini Klass okurları için konuştuk.
Benim sektöre giriş hikayem hem eğlenceli hem de ilginç. Üniversitede okurken kızlara hava atmak için konservatuvar sınavlarına girdim. 2 yıllık Belediye konservatuvarını bir yılda bitirdim. Sonrasında İstanbul Üniversitesi’ni kazanıp İstanbul’a geldim. Trabzon doğumluyum. Birçok dizi, sinema ve reklamda ‘ana cast’ olarak yer aldım. 50 yıllık yaşamımda birçok ödül aldım.
“KAMERA OYUNCULUĞU
ÇOK BAŞKA BİR ŞEY”
Oyunculuk hikâyeniz nasıl başladı?
İstanbul-Kartal’da ağabeyimin yanında kalırken Kartal Sanat İşliği Tiyatrosu’nu gördüm. Oraya gidip tiyatro eğitimi aldığımı, konservatuvar okuduğumu söyleyip onlarla çalışmak istediğimi söyledim. Onlar da İsmet Küntay’ın 433.kilometre oyununda Silindirci Faruk karakterini arıyorlarmış. Orada benden bir ‘audition’ aldılar ve ‘sen bunu oynayabilirsin’ dediler. O dönem o oyunla birlikte ben Avni Dilligil ödülü aldım. Bizim dönemden Müfit Can Saçıntı, Şevket Çoruh, Çetin Etili, Ali Çoban gibi çok önemli oyuncular çıktı. Sonrasında ağabeyimle yıllarca tiyatro yaptım. Baktım ki bu iş olacak gibi değil. Para kazanamıyorum. Bir züccaciye dükkânı aldım ve bunu mağazalar zincirine çevirdim. Ancak ‘ben neden oyunculuk yapmıyorum’ diye içimde bir ukde vardı. Sonra ben ticarette iflas ettim. İflas edince ne yapacağımı düşünürken Ortaköy’de karşılaştığım bir oyuncu arkadaşım bana ‘Neden oyunculuk yapmıyorsun?’ diye sordu. Onun yardımıyla sete gittim. O zaman setin ne olduğunu bilmiyordum. Kamera oyunculuğu çok başka bir şey. Kamera oyunculuğunun ne olduğunu o gün öğrenmeye başladım. İlk kayıtlarda çok başarılıydım. Sahne tekrarları alınmaya başlanınca moralman düştüm. Benim acemiliğimden dolayı tekrar alındığını düşünmüştüm. Sonra bunun farklı açılardan görüntü almak için yapıldığını öğrendim.
Oyunculuk yaparken sonrasında oyuncu eğitmeni oldunuz. Oyuncu eğitmeni olmaya nasıl karar verdiniz?
Gerçek oyunculuğu eğitim verirken keşfettim. Oyuncu olmak isteyen insanlara ‘Öncelikle bir işiniz olsun.’ diyorum. Bir gün bir arkadaşımın ricası üzerine bir kurumda diksiyon eğitimi vermeye başladım. İnsanlar diksiyonu yalnızca konuşmak zannediyor. Onun içinde o kadar çok alt türev var ki. Yaklaşık olarak 14-15 yıldır bu alanda ilerliyorum. Bunun yanında oyuncu koçluğu da yapıyorum. Toplamda 30 yıldır sektördeyim. Şu anda benden eğitim almış ve ‘ana cast’ oynayan öğrencilerim var.
İyi bir oyuncu koçu olmak için iyi bir oyuncu olmak yeterli midir?
İyi bir oyuncu koçu olmak için, iyi bir oyuncu olmak yeterli değil. Algılarınızın açık olması gerekir. İyi bir oyuncu olmasanız da oyunculuğun ruhunu çok iyi bilmeniz lazım.
“JOHAN CRUYFF’UN ÇOK BEĞENDİĞİM BİR SÖZÜ VARDIR. ‘FUTBOL ÇOK BASİT BİR OYUNDUR, ZOR OLAN ONU BASİT OYNAMAKTIR.’ OYUNCULUK DA ASLINDA ÇOK BASİTTİR. BİZ ZOR OLANI YAPIYORUZ”
Şu andaki sektörü nasıl değerlendirirsiniz. Günümüz oyuncularında sizce neler eksik?
Oyuncular ne oynadıklarını bilmeden oynuyorlar. Laflarını söyleyip kenara çekiliyorlar. Johan Cruyff’un çok beğendiğim bir sözü vardır. ‘Futbol çok basit bir oyundur, zor olan onu basit oynamaktır.’ Oyunculuk da aslında çok basittir. Biz zor olanı yapıyoruz. Hiçbir şey göstermene gerek yok. Zaten canlandırdığın tirat anlam yüklü. Sadece lafları düşün. Lafın ne olduğunu düşünürsen doğru oyunculuğu verirsin. Onun dışında kamera oyunculuğunu da bilmek lazım. Oyunculukta düşmenin, bayılmanın bile bir kuralı vardır. Bunların hepsini sette deneyimleyerek öğrendim. Bu öğrendiklerimi de insanlara öğretiyorum. Bu yüzden ben eğitimlerimde çok başarılı oluyor. Şu anda da tecrübelerimi öğrencilerime aktarıyorum.
Oyunculukta eğitimin önemi nedir?
İyi bir oyuncu iyi bir eğitim veremeyebilir. Kötü bir oyuncu iyi bir eğitim verebilir. Oyunculuk yapmak isteyen kişiler mutlaka eğitim almalı. Yetenekli olmak yeterli değildir. Bu yetenekleri kullanabilmek gerekir. Oyunculuğu okuyarak ya da dinleyerek anlayabilirsin. Ama pratik yapmadan ve tekrar yapmadan usta olamazsın.
Bir para kazanma aracı olarak oyunculuk
ile bir sanat olarak oyunculuk arasında
fark nedir?
Aslında çok basit bir fark. Birinde para kazanmak için diğerinde sanatsal yönden tatmin olmak için bu mesleği icra ediyorsunuz. Benim ekonomik kaygılarım olmasa bu işi sanat için yapmaya çalışırım. Çok daha fazla seçici olmaya çalışırım.
“OYUNCULUKLA İLGİLENEN İNSANLARA GİDİN DANS EĞİTİMİ ALIN DİYORUM”
Sektörde çok fazla oyuncu koçu var. Sizi bunlardan ayıran en önemli farkınız nedir?
Aslında oyunculuğun bir matematiği yoktur. Eğitmenliğin de bir matematiği yoktur ama ben kendime göre bir matematik geliştirdim. Eğitim verirken insanların anatomisine göre ve algılarına göre eğitim veriyorum. Örneğin kusurları nelerse onları gideriyorum. Ondan da önemlisi ben ilk günden insanların bilinçaltına mesajlar verip ‘Bu işi yapabileceklerine inandırıyorum. İnandırdıktan sonra zaten belli bir mesafe almış oluyoruz. Ondan sonra da söylediği lafların anlamını anlamaya başladıkça zaten oyunculuğun yüzde ellisini öğrenmiş oluyor. Ondan sonrası çok daha kolay. Oyunculukta sahip olmanız gereken bazı beceriler var. Nefesin çok güçlü olmak zorunda. Diyafram nefesini kullanmak zorundasın. Eğer diyafram nefesini kullanmıyorsan sesini doğru kullanamazsın. Tonlama da bir o kadar önemli. O yüzden şan eğitimi de almak zorundasın. Dil, dudak ve çene kasları güçlü olmalı. Vücuttaki en güçlü kasın bulunduğu organ dil. En önemli konuşma kusurlarından birisi dil tembelliğidir. Kişi bedenini çok iyi tanımalı. O yüzden oyunculukla ilgilenen insanlara gidin dans eğitimi alın diyorum. İyi oyuncu olmak istiyorlarsa beni tercih etsinler. İstekli olmaları benim için çok önemlidir. Benimle 20 ders çalışan ‘ana cast’ oynar.